Lucka 17

Igen en dag sen med en lucka, men så blir det ibland. Dessutom så kommer gårdagens lucka att handla om något som hände igår kväll. Det handlar om min ilska mot män på krogen.

Inte för att gårdagskvällen på något vis var en av de värsta kvällarna jag varit med om, men för att gorillabeteendet liksom går igen när man än är ute på krogen. Antingen är det neandertalslätena som kan utstötas av ett grabbgäng, de synande blickarna uppifrån och ner när de scannar av huruvida man är ett intressant objekt att försöka få med hem för natten eller så är det direkt handgripliga påstötanden på dansgolvet.

För egen del gör det mig heligt förbannad när en man trycker sig mot min rumpa, oombedd lägger en arm runt min hals eller tafsar på mig. Men på krogen verkar detta beteende vara sanktionerat av de flesta. Tyvärr. Det är som att krogen är till för just män, och kvinnor, som är ute efter att få med någon hem, vilket gör att vilka sätt som helst är tillåtna, trots att de i dagsljus skulle föranleda en anmälan för sexuella trakasserier.

Så igår lade en man armarna om mig och min vän på dansgolvet och det jag gör är att ta bort den. Vad jag borde göra är att ta bort den och skrika några väl valda ord i örat på killen så han förhoppningsvis vaknar med lite mer ont i huvudet dagen efter. Men jag tar bara bort armen och ser hur han går vidare till någon annan.

Tyvärr är det allt för många som köper detta beteende som en del av samspelet ute på krogen, eller åtminstone låter det fortgå. En helt annan sak är det naturligtvis om det är ömsesidigt, men när en främmande man kommer upp bakifrån på dansgolvet och tafsar en i rumpan så är liksom inget kriterium på ömsesidighet uppfyllt.

Mitt tips till alla tjejer är att tydligt markera när ni blir ofrivilligt tafsade på. Att det är alkohol inblandat, trångt på dansgolvet och mörkt i lokalen är ingen ursäkt för att bli tafsad mellan benen av en gorillaman.


//Bea

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0