Lucka 22

Gårdagens lucka 22 kommer här! Min ilska över orättvisa löner, att vi inte uppnått lika lön för lika arbete ännu och inom kvinnodominerade yrken arbetar många fortfarande deltid, ofrivilligt.

Moderaterna debatterade häromdagen om att det börjar se bättre ut med jämställdheten vad gäller arbetsinkomst. Till svar skrev en förbundsstyrelseledamot från Hotell- och restaurangfacket att så är det inte alls. Att arbetsinkomstens andel av kvinnors totala inkomster är högre och har ökat i större grad än för män beror på att andra slags inkomster minskat kraftigt genom försämringar i a-kassan och sjukförsäkringarna.

Jag har inte läst rapporten, jag vet inte vad som står. Men jag vet att RUT (riksdagens utredningstjänst inte hemstädning) tidigare använts för att politiker ska få fram de resultat som de vill ha, tror Sverigedemokraterna varit ute och seglat där bland annat. Som en frågar får en svar. Så att det funnits utrymme för kreativa tolkningar betvivlar jag inte.

Oavsett så är det inte jobbskatteavdrag som kommer att leda till ekonomisk jämställdhet. Det är rätten till heltid och möjligheten till deltid inom kvinnodominerade yrken, framförallt inom vården. Det är lika lön för lika arbete och en uppvärdering av de kvinnodominerade yrkena som kommer att leda till ekonomisk jämställdhet. Inte en extra femfundring i plånboken varje månad på bekostnad av den gemensamma välfärden eller att den gemensamma välfärden innefattar möjligheten att ha en annan kvinna som städar i en hem. Det leder inte till ekonomisk jämställdhet.

En del av förklaringen ligger i karriärmöjligheterna. Så länge män väljer män så har inte kvinnor samma förutsättningar att avancera. Jag vet exempel inom socialtjänsten där majoriteten kvinnor arbetar. Det är dock de relativt nyutexaminerade männen som får chefsposition. Tänk så det kan bli. Och några tänker "ja, men då är de ju faktiskt bättre". Tänk hur män liksom alltid är bättre i de lägena? Nej, så enkelt är det inte. Sedan kan ju också chefer ägna sig åt kreativ titelgivning (i denna rapport nämns det som ett sätt att kunna sätta högre lön på män) så att män kan tjäna mer utan att det ser ut som diskriminering i statistiken.

Kvinnor tjänar mindre
än män. Så är det på ett strukturellt plan. Det finns alltid undantag en kan peka på, men jag är ärligt talat jävligt trött på att höra exempel som "min moster Greta", det vill säga alla känner någon enskild individ som detta inte stämmer in på, men det gör inte världen jämställd. Det är bara ett sätt att sätta på sig skygglapparna och sen tänka kreativt. "Min moster är kvinna och tjänar bra. Därför tjänar alla kvinnor bra." 

Nej, du hade bara otur när du tänkte.




//Bea


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0