Nu ändras antagningsreglerna!

Innan jag skulle lämna kontoret idag så gick jag på toaletten. När jag är där så hör jag ett högt tjut bort i korridoren. Tänker såklart vad tusan det var och går till kontoret. Där tjoar min kollega Elisabeth Gehrke och säger att "regeringen ändrar antagningsreglerna!"

Vi blev glada båda två
, det har varit oerhört frustrerande att arbeta med den här frågan faktiskt. Att det varit det beror på att jag fått mail och telefonsamtal från sökande som inte kommit in och som varit jättebesvikna, arga och mått dåligt över de nya reglerna och att de inte kunnat konkurrera på samma villkor som andra. Det är sällan man blir kontaktade av enskilda på det sättet när man jobbar på nationell nivå. Jag hoppas att de som kontaktat mig känner sig väl bemötta och att de nu får viss upprättelse.

Det är lätt att vara kritisk
till att regeringen inte lyssnade till varningarna för dessa konsekvenser innan man tog beslut om de nya reglerna, men jag känner att jag och SFS varit tydliga med det tidigare. I dagsläget tänker jag vara glad för att arbetet den senaste tiden gett resultat.

En brasklapp
tänker jag lägga in dock och det är att frågan inte är över för att regeringen nu backar. Ändringen för sökande med äldre gymnasiebetyg ska nu gälla från och med nästa år, antagningen till HT2011. Vidare så granskar EU-kommissionen regeringen gällande sökande med utländska betyg som misstänkts ha diskriminerats vilket strider mot EG-rätten. Men hela antagningssystemet måste ses över!

Idag är det ett oöverskådligt och komplext system som måste utredas från grunden. Den utredningen bör göras parlamentarisk, något som berördes i Almedalen av Ulrika Carlsson (C), Lars Hjälmered (M), Mats Pertoft (Mp) och Marie Granlund (S) under ett seminarium om just antagningsreglerna. En utredning måste också nära involvera berörda parter i form av studenter, lärosäten, Högskoleverket (HSV) och Verket för Högskoleservice (VHS). Det kommer också att krävas resurser med tanke på de frågor som idag ligger på HSV:s bord i form av ett nytt kvalitetsutvärderingssystem och examensrätter för den nya lärarutbildningen.

//Bea


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0