Kungliga Musikhögskolans Studentkår kritiska mot kulturministerns uttalande

Jag tycker helt klart att konstnärliga utbildningar alltför ofta tappas bort i utbildningsdebatten, ibland får jag känslan av att de liksom inte "räknas in" i utbildningssverige. Det förutsätts ofta i debatten att det är tekniska/naturvetenskapliga/samhällsvetenskapliga/humanistiska (ibland i alla fall..) eller juridiska utbildningar som menas.

Ärligt ska jag också
erkänna att jag inte är så insatt som jag skulle vilja vara i de konstnärliga utbildningarna, eller så är jag fånigt fel ute i att tro att de skiljer sig nämnvärt från andra utbildningar...jag är något generad inför detta. Detta också trots att jag som ordförande för Karlstad Studentkår också hade Musikhögskolan Ingesund som verksamhetsområde. Under åren så har flera jobbat på att stärka kontakten till sektionen där för att stärka inblicken i deras utbildning och arbete och jag nådde inte hela vägen fram under mitt år ska jag erkänna (outar mig själv här nu...).

Vad gäller framtiden
för studenter på konstnärliga utbildningar så kan jag dock säga att de som de allra flesta vill kunna försörja sig på det de är intresserade av och älskar att göra. Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth gick i förra veckan ut och sa att hon ville se fler volontärer inom kulturvärlden.

Kungliga Musikhögskolans Studentkår gick då ut med ett pressmeddelande i kritik mot detta:

"Fler jobb istället för gratisjobbare!

I veckan kunde vi höra kulturminister Lena Adelsohn Liljeroths starka önskan efter fler volontärer i kulturvärlden. Kungl. Musikhögskolans Studentkår (KMS) menar att det här är ett aningslöst förslag i en tid då kulturpolitiken står inför stora utmaningar.

 

KMS har ingenting emot att folk arbetar som volontärer, tvärtom. Däremot är det problematiskt och oroväckande när kulturdebatten börjar handla om hur man ska få fler som jobbar gratis i en tid då man står inför stora utmaningar med att skapa förutsättningar för konst och kultur i samhället. Kulturministerns förslag kan tyckas harmlöst men saknar riktning och mål. Var finns de politiska visionerna och de långsiktiga lösningarna?

 

”Det här förskjuter debatten och befäster bilden av kultur som något man håller på med lite på kul.” säger Victor Lisinski, ordförande för KMS. ”Våra medlemmar är högutbildade kreatörer och pedagoger med stark konstnärlig drivkraft och vilja att skapa ett levande kulturklimat. Vi vill se konkreta lösningar på hur denna kapacitet ska tas tillvara, inte tomma förslag.”

 

Victor har själv arbetat som volontär på festivaler, konserter och i vänföreningar och håller inte med om att kulturvärlden saknar förmåga att ta emot volontärer.

”Kulturministern är välkommen att ställa upp som volontär på någon av de festivaler som anordnas av våra studenter. Då märker hon hur väl rustade vi är för att ta emot ideellt arbete.”

 

För mer information kontakta

 

Victor Lisinski - ordförande Kungl. Musikhögskolans Studentkår

[email protected]

070 495 09 04

 

Ingrid Sivard - sekreterare Kungl. Musikhögskolans Studentkår

[email protected]

070 568 51 41"

 

Väl rutet säger jag och måste se till att fylla igen mitt kunskapsglapp genom ett besök hos KMS.

//Bea


Kommentarer
Postat av: Rickard

Väl rutet, håller med!

2010-12-20 @ 18:07:39
URL: http://www.rickardsoderberg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0