Lucka 2

I Lucka 2 finner vi min ilska över att lätt- alternativt avklädda kvinnor används för att kränga grejer, företrädesvis riktat mot män naturligtvis. Deras reptilhjärna måste uppenbarligen fångas av en kvinnokropp innan de ser vad annonsen rör.

Min ilska rör den STÄNDIGA objektifieringen av kvinnokroppen som det idag inte hörs särskilt mycket om. Tänk efter. När var det senast en debatt om reklam där lättklädda kvinnor står i förgrunden för allt från dammsugare till skrivbord. När senast var debatten om denna objektifiering? Jag har i så fall missat den. Det jag kan uppröras mest över är kanske min egen oförmåga att reagera i samma utsträckning som detta faktiskt förekommer (och där lägger jag också skuld på mig själv).

För inte så länge sedan så tog jag en gratistidning här i Karlstad som står lite varstans i stan och fann följande reklamannons:



Blev så jävla förbannad!! Än mer förbannad blev jag på mig själv att jag aldrig tog tag i att ringa dem och tidningen för att ställa frågan "Hur tänkte ni nu?" Svaren på den frågan vore mycket intressanta att höra. För vad är den självklara förklaringen? "Jo, men sex (dvs avklädda kvinnor) säljer så vi tänkte kränga fler däck så här inför vintertider. Höhö." Kanske skulle det bli svaret. Kanske borde jag ta tag i att ringa så jag får veta. Ja, det borde jag sannerligen. Så kan jag skriva om eländet sen.

Här är en blogg som lyfter fram fler exempel likt ovan. SKRÄCKexempel ska sägas.


Fan, man kanske ska ta och köpa nya däck...

//Bea

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0