Lucka 24

Det återstår för mig att önska alla en god jul i denna kalenders sista lucka nummer 24. För tillfället en mätt och trött skribent som sitter vid tangentbordet, men också en nöjd sådan då dagen varit bra.

Har känt prestationsångest inför dagens lucka. Oj oj, vilket avslut ska det bli? Vad ska det stora ämnet bli för dagen? Men så tonade jag ner det och kände att detta är mitt avslut på kalendern och då kommer jag också hantera det som ett sådant.

Jag tänkte när jag började denna kalender att frågan för dagen fick komma när jag satte mig ner för att skriva, och så har det varit under hela tiden. Jag har haft ett par saker jag ämnat ta upp, och har gjort det när det passat. Och jag känner också att det finns mer att skriva om, och jag kommer troligen att återkomma till feminismen och systerskapet och kampen, som jag väljer att kalla det, för ett jämställt samhälle. Där jag, där ingen för att vara korrekt, inte är begränsad på grund av vilket kön jag råkar vara utrustad med.

Flera saker har jag hunnit beröra, i olika stor utsträckning och med olika djup i mina inlägg. Men oavsett så hoppas jag att denna kalender fått några att reflektera över vilken värld vi lever i. Vilken vardag vi alla lever i. Och vad som borde förändras. Och att du kan förändra. Kanske har några fått extra kraft att fortsätta kämpa i sitt engagemang och kanske har några suckat och tänkt något om en grinig feminist. Men jag hoppas att ni i alla fall tänkt till på något sätt. För då har jag lyckats med ett av mina syften med kalendern.

Utöver det så var denna kalender också till för mig. Efter några år av ett slumrande engagemang i jämställdhetsfrågorna så har de nu kunnat väckas till liv igen, och jag har hittat forum för det, vilket är underbart. Jag fortsätter kampen under 2012. Jag hoppas ni är med mig.

En riktigt god jul och gott nytt år till er! Bjuder på en av mina favoritjullåtar.







//Bea

PS. Tomten är en kvinna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0