Dags att informera mera

I förra veckan gav regeringen ett uppdrag till CSN att förbättra informationen till studerande m.m. (tycker att "m.m." är spännande att skriva i ett regeringsuppdrag, ska hålla utkik efter om det är praxis). Detta är med anledning av de återkrav som studenter vid bland annat KTH och Chalmers fick i våras trots att de studerade på heltid, dock inte enligt CSN:s definition av heltidsstudier.

CSN och studiemedlet har studentrörelsen arbetat med sedan CSN upprättades på 60-talet. Frågorna att arbeta med är många gånger desamma. Vi ser fortfarande studenter som hamnar mellan stolarna på grund av att verkligheten och studenterna inte är anpassade efter CSN:s karta.

Följande går att läsa i propositionen "Rättvist och effektivt – förändringar i studiestödssystemet": Regeringen eftersträvar ett effektivt och sammanhållet studiestödssystem som ska vara enhetligt och överblickbart för den enskilde. Studiestödssystemet måste vara långsiktigt samhällsekonomiskt hållbart och rättssäkerheten inom systemet måste vara hög.

Jag vet inte om det är möjligt att kombinera "effektivt" med till exempel rättvist och anpassat efter studenterna. Tyvärr. Att enkel administration är ett eftersträvansvärt mål förstår jag, men det får inte ske på bekostnad av att det ser till studenternas situation i första hand.

Här är ett av de senare inläggen i frågan från SFS, på SvD Brännpunkt.

//Bea


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0