Lucka 23

Dagens lucka nummer 23 kommer med ett hopp om att alla vid den här tiden får sitta ner lugnt och stilla utan julhets eller julstök. Detta önskar jag framförallt alla kvinnor.

Vi vet att kvinnor lägger ner mer tid på arbete i hemmet. Arbete som är obetalt och som gör att de får göra avkall på sin egen tid, tid de skulle kunna lägga på sig själva och sina intressen. Men ansvaret för barn, städ, mat och projektlederiet av familjen i allmänhet landar oftast på kvinnorna i familjen, och detta koncentreras enormt inför julen med allt som ska ordnas.

Min gissning (då jag inte hunnit fråga alla Sveriges kvinnor under dagen) är att det i de flesta svenska hem är kvinnorna som ordnat med köttbullar och julskinka, som ordnat med julstädningen och skrivit julkorten, gjort julklappslistor och bakat lussebullar, pepparkakor och vörtbröd. Och mitt i allt det också ha jobbat varje dag fram till jul.

Personligen tycker jag hetsen inför jul är hemsk, inte för att jag själv påverkas nämnvärt av den (än?), utan för att jag tycker att den är så onödig. Klart det är trevligt att ha fint hemma inför jul, kanske kommer det besök och en vill ha fint. Men att det ska skuras något mer än en vanlig vardag när en går och städar kan jag inte förstå. Ingen ser skit i hörnen ändå i stearinljusens och julgransbelysningens sken. Bättre kunna lägga den tiden med de nära och kära en umgås med under helgerna.

Och än värre än hetsen är just att det är många kvinnor som tvingats stressa runt för att få allt att klaffa inför att familjen ska sätta sig ner och äta jullunch imorgon. Jag hoppas ni nu sitter ner och känner lite julefrid i alla fall.

Och inte för att jag tycker nyårslöften är särskilt mycket värt eller att detta ska vara föremål för ett sådant egentligen, men kanske ska mannen i familjen överväga att ta över en del av bördan nästa år?

//Bea


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0