Lucka 7

I dagens lucka 7 finns mitt raseri. Säkert finns många som anser att det är helt oproportionerligt och alldeles hysteriskt att rasa över detta. Men se vilken tur jag har att detta är min kalender då.

Kvinnor och sport. Alltid en fråga som engagerar. Kvinnor får till exempel mindre utrymme i sportbilagor och liknande (TV-sport t.ex.), det är väl ett av de områden där det är som mest tydligt. In your face, män som idrottar är mycket mer intressant och om du missat det så påminner vi dig genom att bara skriva om dem här. Med undantag för de som är riktigt duktiga då. Alshammar och Sörenstam. Jodå, något bättre har det blivit men inte bra.

Men så sviker också publiken. Kvinnor som idrottar är ju liksom inte lika spännande att titta på som män som idrottar så måste man ju komma på något som förbättrar detta. I jämställdhetens namn kan man tycka.

Fast så klart inte. När jag får höra om vissa förändringar man vill göra från internationella förbund för att få sporten mer attraktiv så ser jag rött. Jag får säkert en oerhört stirrig blick och kanske ryker det också ur öronen på mig.

Under året så har det som ni säkert vet lagts förslag om kjoltvång inom bland annat badminton och boxning. Really? Kjoltvång? Det mest jävla fantastiska de kunde komma på var att professionella badmintonspelare och boxare ska kränga på sig små vippande kjolar? REALLY?!

Kika gärna närmare på vilka som sitter i internationella badmintonförbundets executive board, http://www.bwfbadminton.org/page.aspx?id=14873 och gå sen vidare till internationella boxningsförbundets dito.

Jag säger REALLY? Vad i all världen kunde få dessa att tycka att kjol, små vippande och säkert helst plisserade små kjolar, skulle vara ett bra sätt att "höja intresset för sporten"? För sporten. För det är vad som är syftet här för den som undrar. Någon kan ju få för sig att detta rör sig om att kvinnor ska visa upp sig på något sätt, locka publik genom att rumpan syns under en liten kjol som glatt vippar upp i ett hopp för att göra en smash i badminton. Gärna i kombination med ett högljutt "UH" vid slaget. Vissa kanske till och med tror att vissa i publiken undslipper ett "UH" ungefär samtidigt för att sen gå ut och ta en cigg. Nej, men då överreagerar ni bara.

Ytterligare ett exempel på detta kreativa och visionära vad gäller att öka intresset för sport där kvinnor är utövare är den nya sporten lingerie football. Jo, ni läste rätt. Jag borde kanske ta ett djupt andetag och lugnt och sansat analysera detta. Ledsen, tänker inte. För jag blir bara förbannad! Och jag tycker inte att någon lugnt och sansat ska behöva diskutera detta. Det är vidrigt rent ut sagt. För att kvinnor ska kunna spela football och ha publik ja då får de snällt klä sig i små tighta underkläder, krigsmåla sig och ut på plan.

Really?




//Bea

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0