Lucka 10

I dagens lucka 10 finns både glädje och sorg. Nobeldagen då pristagare mottar guldmedaljer och festligheter avhålls i Blå hallen.

Min glädje är över årets fredspristagare, Ellen Johnson-Sirleaf, Leymah Gbowee och Tawakkul Karman. motiveringen löd: for their non-violent struggle for the safety of women and for women’s rights to full participation in peace-building work.

Jag tycker det är fantastiskt att deras arbete uppmärksammas. Jag själv tänker inte på det så ofta som jag borde då det är lätt att ha fullt upp med sig själv, sin vardag och alla de bekymmer som uppstår i den. Men våra medsystrar internationellt har som ni vet långt ifrån våra möjligheter här i Sverige. Dessa tre kvinnor är beviset på att det går att förändra och det är tre fantastiska kvinnor. De har tyvärr fått utstå alltför mycket för sin kamp, journalisten Karman lever till exempel under ständigt dödshot.

Min sorg är över att det inte är fler kvinnor som tilldelats Nobelpriset. Av 809 pristagare finns 35 kvinnor. Visst, tidigare har inte kvinnor haft samma möjlighet att ägna sig åt forskning, men 35 av 809 är sorgligt. Mitt hopp till att detta kommer att ändras.

Gott folk, mer än så blir det inte i dagens lucka. Jag hoppas ni alla får en fin kväll!



//Bea 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0