Lucka 12

I dagens lucka 12 finns min förundran och irritation inför hur små barn bemöts av vuxenvärlden och skillnaden mellan hur flickor och pojkar bemöts. 

Min brasklapp får väl bli att det säkert inte är just dig det här handlar om utan att just du har förmågan att möta all barn som varelser kapabla till att tänka, agera och vara aktivt handlande människor. Får väl också ha en brasklapp att detta är min högst subjektiva uppfattning jag i nuläget inte kan backa upp med statistik eller annan vetenskaplig rapport.

Det handlar om att flickor ofta får höra att de är söta, har fina klänningar, fina rosetter eller annat valfritt bemötande som rör hur de ser ut eller är (söta, duktiga, fina etc).

Gossebarn får oftare bemötande som rör vad de gör, frågor om vad de tycker om eller liknande.

Det finns dopkort som vi använde på Karlstads Tjejjour vid föreläsningar. Det var ett rosa för en flicka och ett ljusblått för en pojke.

På det rosa stod följande: "Ett litet näpet flickebarn har påbörjat sitt liv, så vacker som hon föddes så vacker skall hon bli"

På det blå stod det så här: "Ett gossebarn har tagit klivet, in i denna värld, han har fått smak på livet och önskas lycka på sin färd"

Här är de i all sin prakt:



Bild från women2top.net


Flickan har liksom "råkat" komma till världen, näpen som hon är, och ska också bli så vacker som hon föddes. Behaga och förgylla världen som något att bli tittad på. Pojken däremot har tagit ett kliv in i denna världen, företagsam som han är klämdes han inte ut bara sådär eller "råkade" komma till världen. Han tog ett beslut att komma hit helt enkelt. Sen har han också fått smak på livet och ska minsann vandra vidare i sin företagsamhet och vi står naturligtvis och hejar på honom i detta.

Personligen tycker jag kommentarer i det galna i detta är överflödiga.

Men så är det ett mönster som även jag reproducerar. Jag måste aktivt tänka på hur jag beter mig mot flickor och pojkar (för de som trodde feminister var immuna mot att upprepa könsmönster, tänk igen). Så att jag inte fastnar i att ge komplimanger för flickans klänning och uppmuntran av pojkens byggande med klossar eller vad det nu kan vara.

Jag rekommenderar denna artikel som läsning just kring detta.


//Bea


Kommentarer
Postat av: Calle

Bra skrivet! Och bra exempel (på dåliga saker).

2011-12-12 @ 19:52:04
Postat av: jessica

Ligger absolut mycket sanning i det här! Har sett forskning som visar att man bemöter samma barn på olika sätt beroende på kläderna. (det går ju inte se på spädbarn om de är pojkar eller flickor). Vi har fått mycket kommentarer angående charlie av typen "åh va söt, är det en pojke eller flicka? Nu för tiden kan man ju inte se det på kläderna" vilket jag ändå känner är ett (litet) steg i rätt riktning. Som en liten anekdot lägger jag dock till att charlie får mycket komplimanger för att han har fina kläder och för att han är söt (sa jag lite objektivt, men folk säger det iaf, om de nu menar dey, men det är i sammanhanget en annan femma)

2011-12-12 @ 22:34:24
URL: http://jwallgren.blogg.se/
Postat av: Bea

Tack Calle!



Jessica: Ja, jag läste också om ett experiment där man hade flera barn i ett rum med likadana kläder och ingen vuxen ville hur de skulle bete sig. Galet. Och klart folk menar att han är söt :), spännande att följa utvecklingen i kommentarer och bemötande när han är lite äldre.

2011-12-13 @ 19:11:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0