Lucka 15

Gårdagens lucka nummer 15 hanns inte med tyvärr. Men i den finns pösiga män. Jag kommer troligen att ha svårt att exakt sätta fingret på det,. brukar vara så, men troligen känner flera igen sig.

Det rör pösiga män i talarstolar. Jag var åhörare på kommunfullmäktige igår (himlen för en nörd som jag) och det var, föga överraskande, majoriteten män i talarstolen. Dessa män talade också längre än kvinnorna och tog sig ett större utrymme i sina inlägg anser jag. Med det menar jag att de oftare frångick sakfrågan med mindre träffande metaforer och annat. Flest härskartekniker kom från männen också (även mot varandra). Vidare fanns det de som liksom väntade ut huvuddebatten för att sen gå upp och egentligen säga...ingenting. Utan mest pösa i talarstolen.

Detta har jag erfarenhet av från SFS-fullmäktigen också (dvs årsmötet för Sveriges förenade studentkårer). Där är det alltid majoriteten män i talarstolen, de utnyttjar mer talartid etc. Där är det också majoriteten män som är delegater trots att det bland landets studenter är 60% kvinnor eller mer. Detta är ett problem som kårer runt om i landet har att jobba med. I Karlstad hade man i år kvoterade listor när de valde sin delegation till nästa årsmöte, så de kommer att ha lika många män som kvinnor som åker. All heder!

Två saker måste till känner jag. Kvinnor måste ta för sig mer, jag vet det är sannerligen inte lätt. Men med stöttning i varandra och bekräftelse när en annan kvinna står i talarstolen, nästan oavsett vad hon säger, kan vara ett sätt att underlätta. Och att män tänker en gång till på huruvida det inlägg han vill göra verkligen tillför något, eller om han bara vill upp och putsa fjädrarna lite.


//Bea


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0