Lucka 19

Det lackar mot jul med stormsteg och i dagens lucka nummer 19 så berör jag något som snarare kopplas samman med sommar och semester, nämligen festivaler.

Jag tänkte initialt skriva om herr Per Ström idag, då jag hatar måndagar så tänkte jag att det kunde vara en symbolik i det, men så fick jag tips om följande artikel, så jag byter spår.

10 av 11 kontaktade festivaler saknar en jämställdhetsplan. En jämställdhetsplan som kan vara ledstjärna inte bara för arbetet med festivalutbudet utan också för hur de jobbar intern i festivalledningen. Som också framgår i artikeln så är Storsjöyran den enda större festivalen som har en kvinna som bokningsansvarig.

Att så många inte ser sin möjlighet att arbeta med jämställdhet, på ett område som är så extremt mansdominerat, är förbryllande för mig. Det är lätt att slå ut med händerna och mena att "utbudet är så litet så vi kan inte göra något." Precis som för alla andra som agerar eller kan agera som opinionsbildare på något sätt så gäller det att se till vilken insats en kan göra själv. I detta fall kan ju ett sätt vara att lyfta problemet med att, som Andrea Wiktorsson säger, replokalerna är killarnas domän. Här krävs ett stort arbete och vilka kan vara bättre förspråkare för att möjliggöra jämställdhet på musikens område än festivalerna? Ett fantastiskt sätt att få bra uppmärksamhet. 

När året ska summeras och det mest korkade och människofientliga uttalandet ska koras så kommer Håkan Karlsson, bokare på Emmabodafestivalen, förhoppningsvis att toppa den listan med följande:


"– Vi bokar bara bra artister. Nej, vi tänker inte på handikappade och krymplingar eller något annat. Vi bokar det vi tycker om och det som passar. Vi gör en fest för oss själva. Detta intresserar oss inte ett dugg. Ärligt talat, jag undrar vem det är som bryr sig egentligen. Det är inte vårt uppdrag att titta på sånt.

Så du håller inte med om att ni som arrangörer har ett ansvar?


– Nej, det tycker jag inte. Jag kan ju inte påverka heller. Jag kan inte boka en bunt med skit och sälja 300 biljetter. Det är en konstig app­roach att ha till musiken. Jag respekterar verkligen jämställdhets­ideal, men det är inget jag kan lägga in i mitt arbete och jag är stolt över att jag inte gör det, säger Håkan Karlsson.


– Du har skapat dig själv enorma problem om du ska utgå ifrån kön i stället för musik. Kvinnor är inte sämre på något sätt men det finns ett mycket smalare utbud. Bland kvinnliga dj:er finns det knappt några alternativ. Utan tanke på innehåll så kan man boka jämställt. Men om man vill att det ska vara bra så finns det inte 50/50 att tillgå."


Vet inte hur han kom in på handikappade och "krymplingar" när det rörde sig om kvinnliga artister här, men han kanske har en associationsförmåga jag inte kan försöka mig på att förstå. Undrar om PR-ansvarig för Emmaboda är nöjd med att herr Karlsson tycker att "krympling" är the word att använda 2011 i DN. Jag kan inte ens börja formulera mig kring hur korkat det är. Men han respekterar ju jämställdhetsideal i alla fall. Sött va?

Men så finns det en festival som jobbar aktivt med jämställdhet, Popaganda som vill verka för att ge en bild av hur de själva vill att det ska se ut på scenerna. Niklas Jonsson säger så här:

"– Vi har ett ansvar att skicka signalerna. Men det är svårt att säga hur mycket vi kan förändra. Vi tycker det är viktigt och har ett ansvar inte bara som förening utan som samhällsmedborgare. Man vore en riktigt kass människa om man inte skulle vilja bli bättre på den här fronten."

Tänk så jag håller med om det sista i uttalandet vilket gör att herr Karlsson kvalar in någonstans långt under kass.

Flertalet bokare uttalar sig också där samtliga betonar att de bokar efter kvalitet och inte kön. Ah, just det jag glömde att det var två ömesidigt uteslutande parametrar...Idioter..

Pressansvariga Martin Forsman säger så här: "Kvotering på hårdrocksfestivaler skulle inte leda till att fler unga tjejer började spela elgitarr och startade band."

Han har gjort en raffinerad analys minsann. Verkar ha koll på det där. Förebilder herr Forsman, förebilder.  

Mitt tips till festivalledningar är att jobba aktivt för att boka fler kvinnliga artister till festivalerna, ta fram jämställdhetsplaner och jobba aktivt med dem, lyft frågan om att replokalerna måste sluta vara killarnas domän och jobba med era sunkiga attityder.


//Bea


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0